Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Metoder og tilgange

Skolen ved Radiomarken er et skole- og et dagbehandlingstilbud. Det betyder, at eleverne har udfordringer, der arbejdes med både specialpædagogisk og behandlingsmæssigt. 

Det specialpædagogiske består i, at undervisningen er tilrettelagt efter målgruppen og differentieres og tilpasses den enkelte elevs behov. Vores undervisningen er generelt set organiseret i små elevgrupper med tæt voksenguidning. På Skolen ved Radiomarken er vi typisk én voksen til tre elever – normeringen kan dog efter behov se anderledes ud i elevens opstartsfase på skolen. Vi arbejder kontinuerligt med at skabe struktur og forudsigelighed omkring eleverne, dette ved at arbejde med visualiseringer, gennemsigtighed, tydelighed og forberedelse af eleven. Eleverne bliver gennem skoledagen mødt af de samme gennemgående voksne, der har relevante kompetencer og erfaring i arbejdet med målgruppen. 

Den behandlingsmæssige del består af en mentaliseringsbaseret miljøterapeutisk ramme, hvor vi tilstræber at skabe et overskueligt, roligt og trygt miljø, hvor vores elevers udfordringer kan rummes og hvor eleven kan få succesoplevelser med dét, der tidligere har været svært. Behandlingsmæssigt finder vi også inspiration inden for det narrative, det psykodynamiske og fra low arousal-tilgangen. Du kan læse mere om de behandlingsmæssige tilgange HER (link). Behandlingen er miljøterapeutisk og foregår som en integreret del af skoledagen og bliver foretaget af det nære personale omkring eleven under supervision af vores psykolog. 

Ved indskrivningsmødet bliver der opstartet en behandlingsplan med beskrivelse af elevens mål og en beskrivelse af, hvordan personalet skal arbejde med og understøtte, at målene nås. Behandlingsplanen evalueres og justeres løbende af personalet og vores behandlingsansvarlige psykolog.

Familiesamarbejdet består i, at vi som skole sætter stor værdi i at have et tæt samarbejde med familien. Både i form af den tætte kommunikation mellem skole og hjem men også ved at inddrage familien i målformuleringer, indsatser og i evaluering af vores arbejde. Vi ser, at det ofte er udfordrende for familierne, når et barn har det svært og omvendt ser vi også, at børn ofte får det svært, når der er udfordringer i familien. Derfor oplever vi, at familierne typisk har brug for støtte for at kunne understøtte elevens udvikling og trivsel. Hvis der er behov for regulær familiebehandling eller støtte i hjemmet skal det særvisiteres til Familiecenteret eller kommunens udgående team (SPT). Vores psykolog kan – såfremt det er meningsfuldt – varetage kortere forløb med familierne, fx psykoedukation eller rådgivning i forhold til redskaber i hverdagen eller hvordan familien kan støtte op om indsatserne på skolen.