På Skolen ved Radiomarken arbejder vi ud fra en systemisk grundforståelse. Det betyder, at vores udgangspunkt er, at problemer er noget, der opstår i relationer og interaktioner og altså ikke er noget, der ”bor” i eleven. Det betyder, at vi anskuer elevens mulighed for trivsel og udvikling som værende dybt afhængig af de muligheder, elevens omgivelser tilbyder eleven. Eleven kan møde sine omgivelser med særlige forudsætninger ligesom familien, skolen eller elevens vennekreds kan have særlige forudsætninger eller vilkår for den måde, de har mulighed for at møde eleven på.
Med denne grundforståelse betyder det, at vi tror på, at det er skolen/miljøet/konteksten omkring barnet, der må ændres, sådan at eleven kan sikres udvikling og trivsel.
Det betyder også, at…
- Vi tror på, at børn altid gør det bedste, de kan
- Vi tror på, at børn udvikler sig sundt i trygge, sociale fællesskaber
- Vi tror på værdien i at arbejde inddragende med barnet og hele barnets netværk
- Vi tror på, at børn, der har tillid til og er trygge ved de voksne omkring sig, er samarbejdsvillige
- Vi tror på at alle børn har et læringspotentiale
- Vi tror på at alle børn har ret til et godt voksenliv og at forudsætningerne for dette skabes i barndommen