Almindelig Daglig Livsførelse (ADL) og fritidsliv

På Skolen ved Radiomarken arbejder vi med ADL ved at have fokus på at udvikle elevernes selvstændighed og selvhjulpenhed, så de på sigt kan klare hverdagen på egen hånd. Det kunne fx handle om at blive selvtransporterende og dermed øve at lægge en rejseplan, øve sig i at tage bussen, skifte transportmiddel undervejs osv. Et andet eksempel kunne være at være med til at planlægge indkøb, købe ind og være med til at lave mad efterfølgende.

På skolen er der ansat en pædagogisk madmor og eleverne får tilbud om en morgenbolle, formiddagsfrugt og et varmt måltid midt på dagen. Frokosten fungerer som et pædagogisk måltid, hvor de voksne spiser sammen med eleverne. Udover at være en hyggelig og rolig stund midt på dagen, er det også et rum, hvor eleverne øves i at indgå relevant i en spisesituation, fx at hjælpe til med at dække bord, øse op, rydde op efterfølgende og ikke mindst indgå i det sociale fællesskab omkring måltidet.

På Skolen ved Radiomarken ser vi det som en del af vores opgave at understøtte, at vores elever har et aktivt fritidsliv. Vi ved fra undersøgelser, at et aktivt fritidsliv øger børn og unges trivsel og livskvalitet. Fritidslivet kan være et godt sted at få nye venner og indgå i positive fællesskaber og kan dermed være et godt sted et øve noget af det, der kan være svært, i en anden kontekst end i skolen.