Skolen ved Radiomarken er et skole- og et dagbehandlingstilbud. Det betyder, at eleverne har udfordringer, der arbejdes med både specialpædagogisk og behandlingsmæssigt.
Det specialpædagogiske består i, at undervisningen er tilrettelagt efter målgruppen og differentieres og tilpasses den enkelte elevs behov. Vores undervisningen er generelt set organiseret i små elevgrupper med tæt voksenguidning. På Skolen ved Radiomarken er vi typisk én voksen til tre elever – normeringen kan dog efter behov se anderledes ud i elevens opstartsfase på skolen. Vi arbejder kontinuerligt med at skabe struktur og forudsigelighed omkring eleverne, dette ved at arbejde med visualiseringer, gennemsigtighed, tydelighed og forberedelse af eleven. Eleverne bliver gennem skoledagen mødt af de samme gennemgående voksne, der har relevante kompetencer og erfaring i arbejdet med målgruppen.
Den behandlingsmæssige del består af en mentaliseringsbaseret miljøterapeutisk ramme, hvor vi tilstræber at skabe et overskueligt, roligt og trygt miljø, hvor vores elevers udfordringer kan rummes og hvor eleven kan få succesoplevelser med dét, der tidligere har været svært. Behandlingsmæssigt finder vi også inspiration inden for det narrative, det psykodynamiske og fra low arousal-tilgangen. Du kan læse mere om de behandlingsmæssige tilgange HER (link). Behandlingen er miljøterapeutisk og foregår som en integreret del af skoledagen og bliver foretaget af det nære personale omkring eleven under supervision af vores psykolog.
Visitation
Visitation til et dagbehandlingstilbud sker på grundlag af en pædagogisk psykologisk Vurdering (PPV), der beskriver barnets behov for specialundervisning, jf. folkeskoleloven § 12, stk. 2. og en børnefaglig undersøgelse jf. Lov om Social service §50 og en handleplan efter servicelovens §140. Handleplanen danner grundlag for den behandlingsmæssige indsats i dagbehandlingstilbuddet, ligesom den vil danne grundlag for de løbende opfølgninger i forhold til de fastsatte mål for barnet og familien.
Der kan visiteres elever til et dagbehandlingstilbud året rundt. Revurdering af elevens behov for specialundervisning sker mindst én gang årligt, jf. bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder § 4, stk. 2.
Opfølgning på elevens handleplan sker to gange årligt.